ارزیابی عملکرد آموزش شما (ABRSM)

مدیر سایت
27 خرداد 1400
ارزیابی عملکرد آموزش شما (ABRSM)


ارزیابی عملکرد آموزش موسیقی



بخشی از یک مربی موسیقی خوب بودن، این است که تدریسمان را ارزیابی کنیم، به محتوای آموزشی‌مان و خودمان نگاه کنیم و ببینیم کدام کار را بهتر و کدام کار را معمولی‌تر انجام می‌دهیم. برای مطمئن شدن از اینکه نیاز تمام هنرجویان موسیقی را برطرف می‌کنیم نباید از سوال پرسیدن درباره عملکرد تدریس‌مان واهمه داشته باشیم.

همچنین وقتی کیفیت تدریسمان را ارزیابی می‌کنیم، باید ببینیم به چه کسی درس می‌دهیم. در نهایت، هرچه بیشتر به کاری که انجام می‌دهیم دقت کنیم، توانایی ساختن چیزهایی را خواهیم داشت که نسبت به آن‌ها اعتماد به نفس کمتری داریم. در غیر این صورت، آموزش را همان‌طور که آغاز کرده بودیم- بدون هیچ رشدی در کیفیت آموزش خود- به پایان می‌رسانیم. 


 


تدریس موسیقی


بخشی از یک معلم موسیقی خوب بودن، این است که شیوه‌ی تدریس خود را ارزیابی کنیم، به محتوای آموزشی و نحوه‌ی تدریس خود نگاه کنیم و ببینیم کدام کار را بهتر و کدام کار را معمولی‌تر انجام می‌دهیم. برای مطمئن شدن از اینکه نیاز تمام دانش‌آموزان را برطرف می‌کنیم نباید از سوال پرسیدن درباره تدریس‌مان واهمه داشته باشیم.


همچنین وقتی کارمان را ارزیابی می‌کنیم، باید ببینیم به چه کسی تدریس می‌کنیم. در نهایت، هرچه بیشتر به کاری که انجام می‌دهیم دقت کنیم، توانایی ساختن چیزهایی را خواهیم داشت که نسبت به آن‌ها اعتماد به نفس کمتری داریم. در غیر این صورت، تدریس را همان‌طور که آغاز کرده بودیم به پایان می‌رسانیم.


این شاید برای ما درست باشد، اما آیا برای تک تک دانش‌آموزان ما نیز صادق است؟    باید در ایده‌های مختلف غوطه‌ور شوید. می‌توانید پیوندها و منابعی را توسط متخصصان آموزشی پیدا کنید خوراک ذهن‌تان را فراهم می‌کنند و ایده‌های مختلف آزمایش شده‌ای را که قصد دارید در تدریس خود استفاده کنید، در اختیارتان می‌گذارند.


مسئله‌‌ی اصلی، انطباق این ایده‌ها با دانش‌آموزان و سبک فردی شما است. امیدواریم که این موارد برای شما الهام‌بخش و جالب توجه باشد و مواردی وجود داشته باشد که بتوانید در دروس خود بگنجانید. بسیار مهم است که در ارزیابی‌ نحوه تدریس‌مان، تدریس خود را ضبط کرده و به دیگران بگوییم آن را نگاه کنند، خود نیز تدریس دیگران را ببینیم.


این بسیار مهم است که در رابطه با تدریس خود بازتاب داشته باشیم،‌ و باید پرسش‌هایی درباره نحوه‌ی آموزش از خود بپرسیم. آیا نتایج آموزش را در هنر‌جویان مختلف مشاهده می‌کنیم؟ آیا آموزشمان را طوری تنظیم کرده‌ایم تا با همه‌ی هنرجویان تناسب داشته باشد؟



داشتن پرسش‌نامه چهت ارزیابی تدریس توسط مربی موسیقی

یک پرسشنامه وجود دارد که باید آن را پر کنید و در آن درباره ابعاد مختلف تدریس‌تان از شما سوال شده است. باید به این پرسشنامه نگاه کرده و ببینید کدام کار را واقعا خوب انجام می‌دهید و به‌عنوان یک معلم از کدام مورد به‌خوبی اطمینان دارید، اما باید به چیزهایی که در سطح پایین‌تری انجام می‌دهید هم دقت کنید و از خود بپرسید که چه کاری می‌توانید برای تغییر آن انجام دهید؟چگونه می‌توانم این مورد را بهتر کنم؟ چگونه می‌توانم اطمینان بیشتری نسبت به این بخش‌ها داشته باشم؟


آیا موارد خاصی در آموزش دانش‌آموزان وجود دارد که رسیدن به آن‌ها دشوارتر است؟ امیدوارم که با ارزیابی و مشاهده تدریس خود، بتوانید در زمینه‌های مختلف پیشرفت کنید و سطح خود و دانش‌آموزانتان را بالاتر ببرید.





   اگر عادت ندارید که تدریس خود را ارزیابی کنید یا مورد مشاهده قرار بگیرید یا حتی کلاس‌های خود را ضبط کنید، انجام یک‌باره‌ی این کار در ابتدا ممکن است بسیار دشوار باشد، اما به آن عادت خواهید کرد. این چیزی است که فقط تمرین نیاز دارد. هنگامی که شروع به ارزیابی و تجزیه و تحلیل کارها می‌کنید، خیلی سریع خواهید دید که چگونه می‌توانید این موارد به سمت بهتر شدن تغییر دهید و کارهایی را که به خوبی انجام می‌دهید هم مشاهده خواهید کرد. بنابراین واقعاً از شما می‌خواهم که در ابتدا شجاع باشید. کلاس‌ها را ضبط، ارزیابی و مشاهده کنید و خود را در معرض مشاهده دیگران بگذارید، و طولی نمیکشد که می‌بینید این روش چه روش قدرتمندی برای بهبود تدریس شما و تبدیل شدن به یک معلم با اعتماد به نفس‌تر است که می‌تواند با نیازهای هر دانش‌آموز سازگار شود.




باروک آکادمیا


ترجمه‌ توسط BMAcademia برگفته از موسسه‌ی ABRSM






دیدگاه شما

دیدگاه ها 3
person_outline مهسا حسینی (هنرجو)
3 favorite_border
reply

وقت بخیر، مقاله‌ی بسیار مفیدی بود، و مقالات مرتبط را نیز مطالعه کردم، من ۵ سال هست که دانشگاه موسیقیم تموم شده و تدریس فلوت کلیدی انجام م‌دم، می‌خوام بدونم برای مربی ها چه دوره‌هایی دارید؟ چطوری باید ثبت نام کرد؟ لطفا راهنمایی کنید.

3 favorite_border

همراه گرامی، بسیار خوشحال هستیم از اینکه مقاله برای شما مفید بوده است. در ارتباط با دوره‌های مربوطه به زودی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. از طریق شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید و همچنین از سایت پیگیری کنی. ممنونم

person_outline کامبیز سلیمی (هنرجو)
2 favorite_border
reply

به نظر میاد این متن از ABRSM هست، چگونه می‌توانم متون دیگری از این ها پیدا کنم؟

person_outline سارا افتخار (هنرجو)
1 favorite_border
reply

جالب بود، تا حالا به این فکر نکرده بودم که عملکرد آموزشی خودم رو باید ارزیابی کنم/ ه

مطالب مرتبط

تئوری موسیقی ABRSM
مدیر سایت
06 اردیبهشت 1401

تئوری موسیقی ABRSM