سلامتی روان و تندرستی: آواز خواندن

مدیر سایت
21 آبان 1400
سلامتی روان و تندرستی: آواز خواندن

سلامت روان و تندرستی:

آواز خواندن



در دومین همکاری موسیقی‌درمانی چیلترن با ستون سلامت روان و تندرستی ما، فلیسیتی بات، موسیقی‌درمانگر، مزایای آواز خواندن با کودکانی را بررسی می‌کند که نیازهای خاص دارند یا معلول هستند.


آواز صدای روح است

زمانی جیمز رونچی گفت: «آواز صدای روح است.» این واژه‌های ساده به ما می‌گویند چطور آواز خواندن غریزه‌ای طبیعی و انسانی است؛ غریزه‌ای که مختص تک‌تک ماست و جزئی از هویتمان را تشکیل می‌دهد. ما در حرفه‌ی آموزگار، درمانگر و کارکنان پشتیبانی‌دهنده، همیشه به دنبال راه‌هایی برای پشتیبانی از تندرستی دانش‌آموزانی هستیم که با آن‌ها کار می‌کنیم. پس از استراحتی طولانی بازگشتن به مدرسه ممکن است چالش‌برانگیز باشد، به خصوص برای کودکانی با نیازهای خاص. در حرفه‌ی موسیقی‌درمانگر که عمدتاً در موقعیت‌های ویژه کار کرده‌ام، به تازگی برای سال تحصیلی جدید به مدرسه بازگشتم و در اولین گروه موسیقی همه نوع احساس قابل‌تصور در کودکان را تجربه کردم. لذت مقاومت‌ناپذیر، سردرگمی، ناامیدی محض، هیجان، رضایت و... هرچه فکرش را بکنید.


آواز آکادمی موسیقی باروک BMAcademia  «آواز صدای روح است.»


کودکان و آواز

اما همین‌که شروع کردم به خواندن آواز «سلام»، کمی آرامش و کنجکاوی بر کلاس حکم‌فرما شد. وقتی شروع کردم به خواندن «چرخ‌های اتوبوس»، کودکان کارهایی را که در ترانه بود انجام می‌دادند، همراه با من می‌خواندند و از من می‌خواستند که مصرع بعدی را بخوانم. این فقط یک نمونه است که نشان می‌دهد چطور آواز خواندن می‌تواند گروهی از کودکان را متحد کند و آرامش و شادی را ترویج کند، حتی اگر پیش از آن هرج‌ومرج حاکم باشد.


ارتباط، شادی و آسودگی برای ایجاد محیطی سالم و شکوفایی تمام دانش‌آموزان ضروری است، نه‌فقط در مدرسه، بلکه در زندگی روزمره. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که آواز خواندن می‌تواند با ترشح اندورفین حال‌وهوا را بهبود ببخشید و با کمک به کاهش کورتیزول (هورمون اضطراب) تنش را کاهش دهد. آواز خواندن در گروه می‌تواند حس ارتباط و تعلق داشتن را ایجاد کند. همچنین، آواز خواندن فواید جسمانی نیز دارد، برای مثال ظرفیت و عملکرد شش‌ها را بهبود می‌بخشد، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و توانایی تکلم را بهبود می‌بخشد. اثبات شده است که آواز خواندن روشی مؤثر برای تعامل‌های هدفمند است و راه مفیدی برای ابراز احساس است. آواز خواندن به طرق مختلفی همچون ایجاد ساختار و فرصت دادن به دانش‌آموزان برای بررسی صدای خودشان به تندرستی کمک می‌کند.


آواز آکادمی موسیقی باروک BMAcademia  آواز خواندن در گروه می‌تواند حس ارتباط و تعلق داشتن را ایجاد کند.



آواز گروهی

آهنگ «سلام» و «خداحافظ» می‌تواند حس آشنایی و ساختار را در یک جلسه‌ی درس ایجاد کند و به دانش‌آموزان کمک کند که حس کنند امنیت و روالی ثابت دارند. آگاهی از آغاز و پایانی مشخص حس نظم داشتن به افراد می‌دهد و کمک می‌کند فضایی امن برای کار کردن و کاوش ایجاد شود. این روش به خصوص برای دانش‌آموزانی با اختلال طیف اوتیسم مفید است؛ داشتن روال به خودتنظیمی آن‌ها کمک می‌کند و برایشان سودمند است. بدیهه‌خوانی و صدا زدن و جواب دادن روش‌های مؤثری برای کمک به فرد جهت کشف صدای خودش است. تکنیک‌های موسیقی‌درمانی ویژگی‌های ارتباط و تعامل را ترویج می‌کند که می‌توان از طریق بدیهه‌خوانی به آن‌ها دست یافت. دادن پاسخ موسیقایی به صداهایی که کودک ایجاد می‌کند، بدون فشارهای به زبان آوردن احساسات، می‌تواند نقطه‌ی ایمنی برای تعامل باشد. همچنین، کندوکاو صدا می‌تواند به فرد کمک کند معنای هویت را درک کند، خاص بودن صدای خودش را بشنود و دریابد دیگران چطور صدایش را درک می‌کنند. صدا زدن و پاسخ دادن به دانش‌آموز فرصتی می‌دهد تا شنیده شود، به دیگران گوش کند و پاسخ مناسب دهد.



در ادامه برای اینکه بیشتر و به طور اساسی آواز خواندن را در طول روز به کار بگیرید، ایده‌هایی مطرح شده است:

  • در ابتدای هر درس آهنگی ساده با هم بخوانید تا دانش‌آموزان گوش بدهند و برای یادگیری آماده شوند. آهنگی آشنا انتخاب کنید (مانند «پل لندن دارد می‌افتد») و کلمات جدیدی به آن اضافه کنید که به شروع درس اشاره داشته باشد (برای مثال «همگی سر جایتان بنشینید، وقت یاد گرفتن است»).
  • در طول روز از بازی‌های صدا زدن و جواب دادن استفاده کنید. تقلید مصوت‌های ساده راحت است و احتمالات بی‌‍شماری وجود دارد. سعی کنید زیروبمی، درجۀ صدا و مدت بیانشان را تغییر دهید تا دانش‌آموزان تقلید کنند. به دانش‌آموزی اجازه دهید رهبری بازی صدا زدن و جواب دادن را به عهده بگیرد. بدین طریق حس مسئولیت و رهبری را به او منتقل می‌کنید.
  • برای تک‌تک اسامی دانش‌آموزان آهنگ‌های کوتاه بامزه‌ای ابداع کنید و کل کلاس را تشویق کنید که آن آهنگ‌ها را بخوانند. به این صورت وقتی اسمشان را صدا می‌زنید توجهشان جلب می‌شود و شما نیز از حس هویتشان پشتیبانی می‌کنید.










برای مشاهده‌ی پروفایل ژینوس یگان مربی آواز کلید کنید. 






برگرفته از Music Teacher، فلیسیتی بات، دوشنبه 1 نوامبر 2021

تهیه شده توسط BMAcademia

دیدگاه شما

دیدگاه ها 2
person_outline سارا افتخار (هنرجو)
3 favorite_border
reply

ممنون واقعا!

person_outline نسیم حسینی (هنرجو)
1 favorite_border
reply

salam. baraye classe Avaz chegune mitavan sabtenam kard?

مطالب مرتبط

دشیفراژ Sight-Reading چیست؟
مدیر سایت
17 آبان 1400

دشیفراژ Sight-Reading چیست؟

پیشرفت در یادگیری
مدیر سایت
04 آبان 1400

پیشرفت در یادگیری

استرس اجرای موسیقی
مدیر سایت
29 شهریور 1400

استرس اجرای موسیقی