کتاب Teaching Notes on Piano Exam Pieces 2023 & 2024

مدیر سایت
05 آذر 1401
کتاب Teaching Notes on Piano Exam Pieces 2023 & 2024

معرفی کتاب

Teaching Notes on Piano  Pieces

2023- 2024




این کتاب که حاوی نکات آموزشی و توصیه‌هایی جهت فراگیری قطعات گریدهای پیانو ABRSM  از گرید اولیه تا گرید هشت می‌باشد، مناسب هنرجویان و یا اساتیدی است که از این محتوا جهت فراگیری و یا آموزش گام به گام پیانو استفاده می‌کنند. کتاب Teaching Notes  در واقع شامل راهنمایی ارزشمندی برای معلمان در مورد ۸۱ قطعه‌ی موجود در کتاب‌های طبقه‌بندی شده از گرید اولیه (Initial Grade) تا گرید هشت می‌باشد. برای هر قطعه ایده‌های آموزشی مربوط به سه حوزه‌ی یادگیری یعنی:

  • زمینه‌ی موسیقی (Music in context)،

  • چالش‌های تکنیکی در نوازندگی،

  • نحوه‌ی اجرا و بیان،


در یک طرح روشن و آسان برای استفاده ارائه می‌دهد. 

یکی از نکات قوت این کتاب در کنار اینکه نکات آموزشی هر قطعه را بیان می‌کند، این است که توسط اساتید با تجربه و ممتحن ABRSM نوشته شده و دربرگیرنده‌ی توصیه‌هایی از مدیر ارشد آزمون‌های ABRSM می‌باشد. همچنین در  کنار ارائه‌ی راه‌حل‌های عملی برای چالش‌های تکنیکال، پر از ایده‌های خلاقانه و الهام‌بخش برای تدریس این قطعات می‌باشد. 


در مقدمه‌ی این کتاب می‌خوانیم:



دیباچه


جان هولمز، ممتحن ارشد ABRSM


انتخاب قطعات جدید، مانند سفر به یک مکان جدید، همیشه هیجان‌انگیز است. شما به عنوان یک مدرس، فرصتی در اختیار دارید تا مهارتها و اولویت‌های هنرجوهای خود را با موسیقی مناسب آنها سازگار سازید و با استفاده از تخصص خود، از تناسب سطح هنرجویان با سطح چالشی که تکینک و نوازندگی آنها را ارتقا می‌د‌هد، اطمینان حاصل کنید.

این کتاب برای کمک به شما و هنرجویان‌تان برای انتخاب بهترین قطعه در نظر گرفته شده است. هدف این کتاب، ارائه بینشی کاربردی در مورد هر کدام از قطعه‌های موجود در کتاب‌های قطعات امتحانی پیانو ما است که امیدواریم برای شما و هنرجویان در مسیر آموزش و یادگیری مفید واقع شود. متخصصانی که در نگارش این کتاب نقش داشته‌اند، مدرس‌های پیانو با تجربه‌ای غنی از برگزاری آزمون هستند. آنها به واسطه دانش و درک خود، قادرند که توصیه‌های کارآمدی به همراه نکات و راهنمایی‌های ارزشمندی ارائه دهند که پیوند میان آهنگساز، آهنگ و نوازنده را، که به یک اجرای موفق منجر می‌شود، توضیح می‌دهد. انتخاب قطعه، اولین انتخاب از مجموعه‌ای تقریبا پایان‌ناپذیر از انتخاب‌ها بوده که به همان مسیر یادگیری که در ابتدا اشاره شد، بدل می‌شود. چه مارتینو باشد یا مندلسن و میلنه و چه پرایس باشد یا پسکتی و پترسون، برای اینکه پیانیستی به هدفش نزدیک شود، می‌بایست طیف گسترده‌ای از تصمیم‌ها (خودآگاه یا ناخودآگاه) گرفته شود. هدف در اینجا، آزمون اجراست. این آزمون می‌تواند به صورت زنده و حضوری و یا به صورت ویدئویی و ضبط شده باشد.

این کتاب برای کمک به شما و هنرجویان‌تان برای انتخاب بهترین قطعه در نظر گرفته شده است. هدف این کتاب، ارائه‌ی بینشی کاربردی درمورد هر کدام از قطعه‌های موجود در کتاب‌های قطعات امتحانی پیانو است. که امیدواریم برای شما و هنرجویان در مسیر آموزش و یادگیری مفید واقع شود.

تمپو، تاچ، انگشت‌گذاری، پدال‌گیری، جمله‌بندی و.... از آنجا که انتخاب‌ها عملا تمامی ندارند، شاید بهتر باشد که اینجا در خصوص چگونگی نزدیک شدن به فرآیند تصمیم‌گیری بحث شود.


نحوه‌ی ارزیابی آزمون ABRSM

ABRSM روشی برای ارزشیابی نحوه اجرا شدن قطعات پیشنهاد می‌دهد که این روش با در نظر گرفتن خروجی کلی موسیقی و به تبع آن، نتیجه کلی تصمیم‌های مختلف موسیقیایی و تکنیکی جهت آماده‌سازی اجرا گرفته می‌شوند، به پیش می‌رود. به عنوان مثال، ممتحن‌های ABRSM نمره‌ای به انگشت‌گذاری نمی‌دهند، اما در موردش نظر خواهند داد و نتایجش، از جمله یکنواختی لحن و منظم بودن نحوه بیان را که تا حدی حاصل نحوه انگشت‌گذاری اند، ارزیابی خواهند کرد. برای ممتحن‌ها، میزان مهارت‌های داوطلب در کنترل نمودن عناصر گام، زمان، لحن، شکل و اجرا که به مرور در حین تمرین و یادگیری پیش از امتحان شکل گرفته و تقویت می‌شوند، حائز اهمیت محسوب می‌شود. شاخص‌های نمره‌دهی ما بر اساس همین اجزای ساخت موسیقی استوار‌اند که توسط ممتحن‌ها در تمامی آزمون‌های تمرینی و اجرایی ABRSM به کار برده می‌شوند.

آهنگ‌ها، رکوردها و نت‌های آموزشی ABRSM  فرصت‌های متنوعی جهت برداشت و تفسیر فراهم می‌آورند. ممکن است که میان چیزی که آهنگ بیان می‌کند، رکورد ارائه می‌دهد و نت‌های آموزشی پیشنهاد می‌کنند، تفاوت‌هایی وجود داشته باشد. اما در واقع، آنها بیشتر از اینکه با یکدیگر در تناقض باشند، مکمل هم هستند. از دیدگاه ما، بهتر است که شما هنرجویان خود را به سمت نوازندگی انفرادی و خلاقانه سوق دهید و آنها را در مسیر رقم زدن اجراهایی موفق و متناسب و بیانگر مهارت‌ها، توانمندی‌ها و اشتیاق خاص خودشان، هدایت کنید.

این شور و هیجان همه مسیرهای موسیقی است. همیشه راه‌ها و روش‌های گوناگونی برای رسیدن به یک اجرای موفق وجود دارد و ممتحن‌های ما نیز هیچ داوطلبی را تنها بر اساس یک روش به‌خصوص ارزیابی نمی‌کنند.



چیزی که ممتحن‌ها ارزیابی می‌نمایند، تاثیر تصمیم‌های مختلفی است که شما و هنرجویان خود اتخاذ نموده‌اید. در آزمون‌های دیجیتال ما، مسیر کلی و ترتیب خود برنامه نیز باید در نظر گرفته شده و  به هر قطعه به عنوان یک مورد جداگانه فکر شود. به این معنی که اجرای هر داوطلب می‌تواند متناسب با توانمندی او، نه تنها در انتخاب قطعات، بلکه براساس تفسیر و برداشت‌اش از آنها نیز صورت گیرد. به عنوان مثال، برای اجرای صحیح قطعات داده‌شده، تمپوهای مختلفی («پهنای باند» سرعت‌ها) وجود دارد که برای برخی از قطعات، این پهنای باند عریض‌تر از دیگر قطعات است. اما معمولا عملکرد حتی میتواند در نقطه‌ای که مترونوم معین می‌کند نیز انعطاف‌پذیری داشته باشد. ممتحن، فقط به سرعت انتخاب شده نمره نمی‌دهد. بلکه آن را در ترکیب با سایر عناصر اجرایی، مانند صحت نت و شاخصه ریتیمیک، ارزشیابی میکند. بهتر است که تمپوی درست هر هنرجو، به عنوان بخشی از توازن و تعادل او با سایر عوامل تعیین شود. به این ترتیب، یک جنبه فدای یک جنبه دیگر نمی‌شود؛ مثلا دقت فدای سرعت نمی‌شود. از میان دیگر تصمیم‌هایی که باید اتخاذ شوند، میتوان به جمله‌بندی، زینت واقعی و به‌جا، افزودن داینامیک، نواختن یکنواخت یا سویینگ، و مقدار استفاده از پدال اشاره داشت. برای ممتحن، نتیجه کلی مهمتر از رعایت دقیق اصول و شاخص‌های پدال است؛ به این معنی که برخی از این شاخص‌ها را میتوان برای سازگاری با نیاز‌های داوطلب، حذف کرد یا تطبیق و تغییر داد. با این حال، باید توانمندی‌های هنرجوی خود را نیز در نظر داشته باشید. به عنوان مثال اگر پدال‌گیری مناسبی انجام نمی‌شود، بهتر است از قطعه‌ای که افکت‌هایش به شدت به پدال وابسته است (چه مشخص باشد چه نباشد) اجتناب شود. با استفاده از شاخص نمره‌دهی ABRSM (که به صورت آنلاین در دسترس است)، ممتحن‌ها به ارزشیابی نتیجه کلی، یعنی اثرگذاری نواختن پیانو در فرم امتحان، می‌پردازند. بهترین نتایج با قضاوت صحیح از مهارت‌های نوازندگی هر داوطلب و نیازهای مخصوص قطعه انتخاب شده حاصل می‌شوند. 


(Global High Scorers' Concert (November 2020


                                                                        (Global High Scorers' Concert (November 2020   


این ویژگی‌های موسیقی است که قطعات را کنار یکدیگر قرار می‌دهد و مشخص می‌کند که در هر فهرست برنامه درسی، باید چه انتظاری از قطعه داشته باشیم. 

1- قطعات فهرست الف عموما سریعتر بوده و نیازمند سرعت فنی و تکنیکی هستند.

2- قطعات فهرست ب بیشتر ترانه‌محور بوده و یک نوازندگی رسا را طلب می‌کند.

3- قطعات فهرست پ بیانگر تنوع وسیعی از سنت‌ها، سبک‌ها، و ویژگی‌های موسیقی است.

از رده‌های اول تا سوم، دوئت‌ها یا دونوازی‌ها (هرچند که در کتاب‌های قطعات امتحانی پیانو گنجانده نشده‌اند) انتخاب‌های بیشتری و فرصت‌های متفاوتی برای شکل‌گیری اعتماد به نفس در مراحل ابتدایی در اختیار هنرجویان قرار می‌دهند.

در امتحان‌های حضوری، داوطلب‌ها می‌توانند خود ترتیب اجرای قطعات را انتخاب نمایند (هرچند که اگر یک دوئت انتخاب گردیده، بهتر است در همان ابتدا اجرا شود) و تصمیم اینکه که امتحان با این بخش‌ها، یا با سنجش بخش دیگری آغاز شود، با داوطلب است. مشخصا در آزمون دیجیتالی، ترتیب و سرعت اجرای ضبط شده تماما در اختیار داوطلب است.

همانطور که گفته شد، برای رسیدن به هدف، راه‌ها و روش‌های درست متعددی وجود دارند. بسیاری از این مسیرهای یادگیری موسیقی به اجرا ختم میشود، اما خود آزمون با یک انتخاب شروع می‌شود! 

امیدواریم که این طیف فوق‌العاده از امکانات و فرصت‌های برنامه درسی سال 2023 و 2024 ABRSM برای شما و هنرجویان الهام‌بخش و هیجان‌انگیز باشد. بعد از حدود 400 سال آهنگ‌سازی، از شامیناد تا شوپن،  همچنان هرکسی می‌تواند چیزی را کشف کند و از آن لذت ببرد.


(Global High Scorers' Concert (November 2020    (Global High Scorers' Concert (November 2020

                                                                              




درباره‌ی نویسندگان

تمام نویسندگان ما سابقه درخشانی در تدریس و برگزاری آزمون داشته و اشراف کاملی بر سبک‌های موسیقی دارند. هر نویسنده در نگارش ترکیبی از رده‌ها و فهرست‌ها مشارکت داشته‌است. می‌توان نویسنده هر نت آموزشی را با استفاده از حروف ابتدایی نام آنها که در ابتدای هر نت آمده‌است، تشخیص داد.



تیموتی برت Timothy Barrat تیموتی برت، Timothy barrat

تیموتی با بورسیه آکادمی سلطنتی موسیقی و در پاریس به همراه ولادو پرلموتر تحصیل کرده است. او به شکلی گسترده در سراسر بریتانیا و خارج از آن به عنوان پیانیست انفرادی، نوازنده همراه و نوازنده موسیقی مجلسی اجرا داشته‌است. برت، به عنوان سرپرست کیبورد کالج دالویچ طی سالهای 1992 تا 2016 و به عنوان استاد و مربی آواز در آکادمی سلطنتی موسیقی و کالج موسیقی ترینیتی، تجربه قابل ملاحظه‌ای در آموزش در تمامی سطوح دارد. او به طور منظم دوره‌هایی برای نوازندگان و مدرسین برگزار می‌کند و از ممتحن‌های ABRSM و از اعضای گروه آموزش و بررسی ممتحن‌ها است.


شارون گولد Sharlon Gouldشارون گولد، Sharlon Gould

شارون موسیقی را در دانشگاه کمبریج خوانده و اجراهای بسیاری به عنوان نوازنده انفرادی هارپسیکورد و رهبر ارکستر باروک، چه در سطح بریتانیا و چه در سطح بین‌المللی داشته‌است. به عنوان پیانیست، او در اجراهای دونفره نوازنده همراه و همچنین نوازنده مجلسی بوده‌است. گولد سابقه تدریس در کالج سلطنتی موسیقی، مدرسه موسیقی چتهام و کالج سلطنتی موسیقی شمالی  را داشته و چندین نفر از شاگردان سابق او، برندگان جوایز بین‌المللی شده‌اند. او سوپرانوی گروه کر کلیسای جامع سالزبری  است و در گروه شش صدایی «Skylarks» آواز می‌خواند. شارون ممتحن ABRSM  و عضوی از گروه آموزش و بررسی ممتحن‌ها است.


آنتونی ویلیامز Anthony Williamsآنتونی ویلیامز،  Anthony Williams

آنتونی در کنار اجراهای خود، به تدریس و داوری هنرجویان در بریتانیا و خارج از آن نیز می‌پردازد. او در حال حاضر سرپرست کیبورد و موسیقی بی‌کلام کالج رادلی، آکسفوردشایر و رئیس انجمن مدرس‌های پیانوی اروپا است. به عنوان یک متخصص پیانو، ویلیامز به طور منظم سخنرانی‌هایی برای تقویت و کمک به مدرسین پیانو برگزار می‌کند. او یکی از اعضای گروه آموزش و بررسی ممتحن‌های ABTSM بوده و از ممتحن‌های جز و کلاسیک نیز به شمار می‌آید. او نویسنده کتاب بسیار تحسین شده «راهنمای ماندگاری مدرس پیانو»، گرد آورنده مجموعه‌های «اثر انگشت‌ها» و «بهترین درجه» برای پیانو و همچنین سردبیر Simply Classics بوده‌است (تماما منتشر شده توسط Faber Music).




چگونگی استفاده از کتاب

Teaching Notes



در کتاب Teaching Notes، هر قسمت شامل ایده‌های آموزشی مرتبط با سه حوزه یادگیری است:

زمینه‌ی موسیقی(Musical Context)، چالشهای تکنیکی(Technical Challenges) و اجرا و بیان موسیقی(Performance and Interpretation).

شماره فهرست مفاد درسی و حروف اول اسم نویسندگان در بالای هر قطعه، در دو طرف نام آهنگساز و عنوان قطعه دیده می‌شوند. به عنوان مثال:



                           قطعه:                    A:1         F.X Chwatal            Little Playmates

زمینه موسیقی
در بخش اول، تناسب قطعه با دنیای موسیقی توضیح داده شده و ویژگی‌های متمایزش معرفی می‌شوند. در اینجا به ژانر، دوره، ساختار و سبک، و همچنین به اطلاعاتی در خصوص آهنگساز نیز می‌توان اشاره داشت. در این بخش می‌توان آهنگ‌هایی نیز به هنرجویان، در راستای آشنایی آنها با فرم موسیقی، پیشنهاد و معرفی شوند.

چالش‌های تکنیکی و فنی
پیچیده‌ترین جزئیات قطعه در این بخش شناسایی شده و پیشنهاداتی در خصوص برخورد با آنها ارائه می‌شود. این بخش می‌تواند به‌جا بودن زینت و انگشت‌گذاری، در کنار ایده‌هایی برای تمرین و بهبود بخشیدن به سرعت و هماهنگی را نیز شامل شود.

اجرا و بیان موسیقی
این بخش بر برقراری ارتباط میان موسیقی و سبک و شخصیت متمرکز است. این عوامل می‌توانند یک اجرای دقیق را به اجرایی با ارزش هنری واقعی تبدیل کنند.



کتاب Teaching Notes









تهیه کننده BMAcademia

معرفی کتاب Teaching Notes on Piano Pieces 2023&2024

 انتشارات: ABRSM

دیدگاه شما

دیدگاه ها 0

مطالب مرتبط

تئوری موسیقی ABRSM
مدیر سایت
06 اردیبهشت 1401

تئوری موسیقی ABRSM

درباره‌ی موسسه‌ی  ABRSM
مدیر سایت
11 مرداد 1400

درباره‌ی موسسه‌ی ABRSM

ارزیابی عملکرد آموزش شما (ABRSM)
مدیر سایت
27 خرداد 1400

ارزیابی عملکرد آموزش شما (ABRSM)