آموزش آنلاین موسیقی

07 دی 1400
آموزش آنلاین موسیقی


آموزش آنلاین موسیقی


آموزش آنلاین موسیقی در سال های اخیر، با شیوع پاندمی کرونا، بیش از پیش جای خود را در سیستم آموزشی ایران و جهان باز کرد و در کل آموزش آنلاین به بخشی از زندگی روزمره مردم تبدیل شد. شاید آموزش Online موسیقی در ابتدای شیوع گسترده بیماری کرونا کمی با شک و تردید همراه بود، اما به مرور زمان و با کسب تجربه از سوی موسسه های خصوص آموزش موسیقی و همچنین هنرجویان، کیفیت این کلاس ها بیشتر و بیشتر شد. اما باید اعتراف کرد که پاندمی اخیر و اجبار به استفاده از فناوری های نوین برای آموزش آنلاین موسیقی در امر آموزش، توجه ما را به نکات مهمی در این راستا جلب کرده است. در حقیقت فناوری روز و اینترنت در آموزش می تواند به معنای انقلابی در آموزش های گذشته باشد. زیرا که این آموزش ها، با وجود چالش ها و تفاوت هایی که نسبت به آموزش های سنتی دارند، فرصت ها و دستاوردهایی را در اختیار استادان و هنرجویان قرار می دهند که تاکنون به علت محدودیت های جغرافیایی  و زمان در اختیار ما نبوده اند. در این مقاله قصد داریم تا به اهمیت فناوری در آموزش آنلاین موسیقی و مزیت های کلاس های آنلاین موسیقی بپردازیم.


انواع دوره های آکادمی موسیقی باروک

کلاسی های آنلاین موسیقی در آکادمی موسیقی باروک در طراحی های مختلفی ارائه می شوند و هدف از این تنوع در طراحی در مرحله نخست، ایجاد انعطاف از سوی سیستم آموزشی برای هنرجو و در نتیجه آن احساس آرامش روانی در طول آموزش است. از همین رو، دوره های آنلاین موسیقی تدوین شده  در موسسه آموزش آنلاین موسیقی باروک در سه قالب آموزش شخص به شخص آنلاین، آموزش آفلاین در قالب ویدئوهای آموزشی و نظارت و تصحیح اساتید و در نهایت تهیه و ارائه پکیج های کاملاٌ مستقل مرتبط با آموزش موسیقی و سازهای موسیقایی،  در اختیار هنرجویان عزیز و مشتاق به موسیقی قرار دارد. شما در هر یک از این دوره ها از مزیت هایی بهره مند می شوید که در مسیر آموزش و یادگیری موسیقی به صورت آنلاین به کمک شما خواهند آمد. هنرجویان می توانند متناسب با نیاز های خود و بعد از دریافت مشاوره از کارشناسان آموزش در آکادمی موسیقی باروک نسبت به شروع کلاس های آنلاین موسیقی در یک یا چند دوره از قالب های مورد اشاره در بالا اقدام کنند. اما مزیت های دوره های آنلاین موسیقی آکادمی باروک چیست؟ 



کلاس‌های آنلاین موسیقی
کلاس‌های آنلاین موسیقی(لایو)


دوره های آنلاین و کلاس های آنلاین موسیقی (Face to Face)

ماهیت کلی این دسته از کلاس های آنلاین موسیقی در آکادمی موسیقی باروک از نام این دوره ها قابل درک است. کلاس در این دوره ها از طریق ارتباط زنده ویدئویی و با استفاده از اینترنت بین هنرجو و استاد مربوطه برقرار می شود. اینترنت به عنوان رسانه برقرار  کننده ارتباط، جایگزین کلاسی های فیزیکی می شود. مزیت ها و نکات مثبت این دوره ها در نوع خود شایان ذکر است. اگرچه برخی معتقد هستند که عدم حضور فیزیکی می تواند در کیفیت آموزش تاثیر گذار باشد، اما باید در نظر داشته باشید که برقراری کلاس ها به این شیوه از مزیت های خاص خود بهره مند است که در کلاس های فیزیکی کمتر به چشم می آیند. اساساً علاوه بر کاهش هزینه های رفت و آمد در ساعت های پر ترافیک کلانشهرها، هنرجویان در زمان برقراری کلاس، در محیط آشنای خانه از آرامش خاطر بیشتری بهره مند هستند و زمان های تلف شده در مسیر رفت و آمد را به تمرین بیشتر موسیقی (به عنوان رکن اصلی آموزش موسیقی) می پردازند. اما نکته مهم در این رابطه این است که دسترسی دانشجویان و هنرجویان از شهرهای مختلف ایران به اساتید برجسته و بین المللی در آموزش آنلاین موسیقی در آکادمی موسیقی باروک امکان پذیر است. کلاس های حضوری با محدودیت های فراوان برای رفت و آمد مداوم و منظم برای برگزاری کلاس های موسیقی، عاملی برای از دست رفتن بسیاری از استعداد های موسیقیایی در کشورمان ایران عزیز بوده است. اما حضور فناوری و امکان تماس های تصویری در پلتفرم های مختلف این امکان را برای ایجاد عدالت بیشتر در آموزش فراهم کرده است. اما مسئله مهم دیگر این است که آیا این امکان وجود دارد که آموزش موسیقی آنلاین کمک بیشتری به ارتقاء کیفیت آموزش کند؟ آکادمی آنلاین موسیقی باروک با طراحی دوره های مختلف به این سوال پاسخ داده است که در ادامه به آن می پردازیم



دوره‌های آفلاین
کلاس‌های آفلاین موسیقی


دوره های آموزش آنلاین در قالب ویدئوهای آموزشی و نظارت و تصحیح اساتید

موسسه آموزش آنلاین موسیقی باروک به عنوان یک نهاد فرهنگی علاوه بر ایجاد یک کسب و کار آنلاین متناسب با عصر حاضر، همواره سعی داشته است تا در ارتقا دانش موسیقایی و سطح کیفی آموزش آنلاین موسیقی گام بردارد. به همین دلیل، این موسسه سعی کرده است تا روانشناسی آموزش را به عنوان یک اصل تعیین کننده در کیفیت آموزش، در طراحی و تدوین دوره های آموزش آنلاین موسیقی در این موسسه بکار گیرد. دوره های آموزش ویدئویی غیر زنده، بر اساس همین اصول طراحی شده اند. در این روش اساتید با بکارگیری تیمی حرفه ای و تجهیزات حرفه ای ضبط تصویر و صوت، یک دوره ویدئویی آموزش موسیقی را در بالاترین کیفیت و با بکارگیری تجربیات سالیان فعالیت خود طراحی می کنند که بر مبنای اصول آموزش ABRSM طراحی و سطح بندی شده اند. هنرجو با آغاز این دوره، ویدئوهای جلسه را دریافت کرده و  در بازه زمانی مقرر سعی میکند تا تکالیفی که استاد برای او تعیین کرده را انجام داده و برای وی ارسال کند. استاد نیز با بررسی دقیق تمرین انجام شده، نکات مورد نیاز را به دانشجو ارائه می دهد. اما مزیت های این نوع از آموزش چیست. در کنار تمام مزیت های کلاس های آنلاین، برگزاری کلاس ها به این شیوه چند نکته را به همراه دارد. اول اینکه دانشجو می تواند بهترین اجرای خود را برای استاد ارسال کند؛ زیرا زمان کافی برای ضبط مجدد تمرین را داراست. با این کار استاد می تواند به نهایت توانمندی دانشجو پی ببرد. علاوه بر این هنرجویان می توانند زمانی اقدام به ضبط تمرین کنند که به لحاظ روحی و روانی برای انجام آن آماده باشند. این مسئله در آرامش ذهنی و روحی هنرجو (که همواره در امر آموزش هنر نقشی کلیدی و اساسی را داشته است) تاثیر بسزایی دارد. علاوه بر این، استاد نیز می تواند بدور از فشردگی کار و در زمان تمرکز و آرامش بیشتر، به تحلیل فعالیت هنرجو تحت نظر خود بپردازد تا نظری دقیق تر و کاربردی تررا به وی ارائه دهد. علاوه بر این این نوع از آموزش می تواند به افرادی که برنامه کاری همواره در حال تغییری دارند بسیار مفید باشد



پکیج های آموزشی و وبینار‌
پکیج های آموزشی و وبینار‌


پکیج های آموزشی

پیکیج های آموزشی در کلاسی های آنلاین موسیقی آکادمی باروک با اهداف مشخصی تدوین شده اند. بخشی از فرایند آموزش در آموزش آنلاین موسیقی، شمال ارتباطی یک طرفه از سوی استاد به سمت هنرجوست که در آن مسائلی در رابطه با روانشناسی اجرای موسیقی و منابع آموزش موسیقی (برای مثال چهل آهنگ برتر ایرانی برای ویولن) در اختیار هنرجو قرار میگیرد. هنرجویان می توانند از این سبک آموزش در کاوش های شخصی خود در امر یادگیری موسیقی استفاده کنند. البته ارائه خدمات آنلاین مشاوره آموزش موسیقی اط سوی آکادمی آموزش موسیقی باروک، می تواند به احقاق اهداف آموزشی این پکیج کمک کند. در کل بیشتر مباحث در این نوع از آموزش، به واسطه نوع ارتباط و ویژگی های آموزشی این دوره، از جنس تئوری است و به گسترش دانش آکادمیک و تئوریک موسیقی در میان هنرجویان موسیقی کمک میکند




ویژگی ها و چالش های دوره های آنلاین 

در بخش های گذشته به مواردی از مزیت های دوره های آنلاین اشاره کردیم که به صورت خلاصه شمال این موارد می شوند: 

  • کاهش زمان رفت و آمد و ایجاد فرصت بیشتر برای تمرین بیشتر به عنوان رکن اصلی آموزش موسیقی 
  • بستر امن تر  و آرامش روانی بیشتر در زمان برگزاری کلاس آنلاین موسیقی به لطف قرار گیری در فضای آشنای خانه 
  • ایجاد عدالت آموزشی و فرصت برای استعدادهایی که به واسطه محدودیت های جغرافیایی از دسترسی به اساتید بین المللی حاضر در آکادمی باروک محروم بوده اند. 


اما این سبک از آموزش بدون چالش هم نیست. بسیاری از متقاضیان کلاس های حضوری، از این کلاس ها به عنوان اهرم فشاری برای ایجاد نظم در تمرین موسیقی خود یاد میکنند و معتقد هستند که حفظ نظم در یادگیری در دوره های آنلاین بسیار مشکل است. موسسه باروک برای حل این مشکل چند راهکار را در پیش گرفته است. طراحی دوره های آفلاین اما با ارتباط آنلاین بین هنرجو و استاد (آموزش آنلاین در قالب ویدئوهای آموزشی و نظارت و تصحیح اساتید)، برای رفع همین مشکل بوده است. به نحوی که تا زمانی که هنرجو، توسط استاد برای دسترسی به ادامه آموزش تاییدیه دریافت نکند، قادر به دریافت جلسات آینده آموزش نخواهد بود تا اهرم فشار فرضی (هر چند که رویه و رویکرد نادرستی است) در آموزش از بین نرود. دوم اینکه، تاکید این مجموعه بر روانشناسی آموزش برای جلوگیری از آسیب های روانی و احساسی به هنرجویانی است که با رفتار های آموزشی اشتباه، دست از شکوفایی استعدادهای خود می کشند و از یادگیری موسیقی دلسرد می شوند. از همین رو اساتید بین المللی و با تجربه این آکادمی سعی داشته اند تا کیفیت آموزش را نه تنها در منابع و شیوه ارائه بلکه در جنبه های روانشناسی آموزش ارتقا دهند.




حرف آخر 

آکادمی موسیقی باروک سعی داشته است تا با ارائه دوره ای آنلاین (Face to Face) در کنار دوره ای آفلاین و پیکیج های آموزش آنلاین موسیقی نه تنها برمشکلات آموزش آنلاین موسیقی پیروز شود، بلکه کیفیت آموزش را در این حوزه افزایش دهد. در این مقاله به انواع دوره های آنلاین موسیقی در این آکادمی و ویژگی های هر یک از آنها اشاره کردیم.

دیدگاه شما

دیدگاه ها 0

مطالب مرتبط

تئوری موسیقی ABRSM
مدیر سایت
06 اردیبهشت 1401

تئوری موسیقی ABRSM

دشیفراژ Sight-Reading چیست؟
مدیر سایت
17 آبان 1400

دشیفراژ Sight-Reading چیست؟

ارزیابی عملکرد آموزش شما (ABRSM)
مدیر سایت
27 خرداد 1400

ارزیابی عملکرد آموزش شما (ABRSM)