قدرت متحول‌کننده موسیقی در سلامت روانی

مدیر سایت
03 اردیبهشت 1403
قدرت متحول‌کننده موسیقی در سلامت روانی

قدرت متحول‌کننده موسیقی در سلامت روانی


موسیقی همواره جایگاه ویژه‌ای در زندگی ما داشته و بخش جدایی‌ناپذیری از فرهنگ بشری طی قرن‌ها بوده است. خواه به صورت غیرفعال به آهنگ‌های مورد علاقه‌مان گوش دهیم یا به صورت فعال با خواندن یا نواختن سازها در ساخت موسیقی شرکت کنیم، موسیقی می‌تواند تأثیر عمیقی بر رشد اجتماعی-عاطفی و سلامت کلی ما داشته باشد.


تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که ارتباط با موسیقی نه تنها هویت‌های فردی و فرهنگی ما را شکل می‌دهد بلکه در تنظیم خلق و خو نیز نقش دارد. یک مرور و تحلیل تلفیقی در سال 2022 نشان داد که درمان موسیقیائی اثرات مفید کلی بر نتایج مرتبط با استرس داشته است. علاوه بر این، موسیقی می‌تواند در مقابله با اختلالات جدی سلامت روانی و مصرف مواد، مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، موسیقی با افزایش پیام تنوع و پذیرش، می‌تواند با معرفی افراد به فرهنگ‌های جدید و تقویت صدای جوامع حاشیه‌نشین، درک و قدردانی ما از جوامع متنوع را بهبود بخشد.


درمان تروما و انعطاف‌پذیری


گروه‌های تاریخی منزوی شده، مانند اقلیت‌های نژادی/قومی و جنسیتی و افراد دارای معلولیت‌ها، با بی‌عدالتی‌های سیستماتیک و تجربیات تروماتیکی روبرو هستند که می‌تواند بر سلامت روانی آن‌ها تأثیر عمیقی داشته باشد. تحقیقات حمایت می‌کنند که تبعیض، نوعی تروما، خطر بروز مشکلات سلامت روانی مانند اضطراب و افسردگی را افزایش می‌دهد.


درمان موسیقی در فراهم کردن محیطی امن و حمایت‌کننده برای درمان تروما و ساختن انعطاف‌پذیری ضمن کاهش سطوح اضطراب و بهبود عملکرد افراد افسرده، نقش امیدوارکننده‌ای نشان داده است. درمان موسیقی، یک مداخله درمانی مبتنی بر شواهد است که از موسیقی برای دستیابی به اهداف سلامت و آموزشی، مانند بهبود سلامت روانی، کاهش استرس و تسکین درد استفاده می‌کند. درمان موسیقی در مکان‌هایی مانند مدارس و بیمارستان‌ها ارائه می‌شود. تحقیقات پشتیبانی می‌کنند که شرکت در فعالیت‌های ساخت موسیقی، مانند دایره‌های طبل‌زنی، نوشتن ترانه‌ها، یا خواندن گروهی، می‌تواند آزادسازی هیجانی را تسهیل کرده، خودانعکاسی را ترویج کرده و حس جامعه را ایجاد کند.










موسسه‌ی BMAcademia

لینک اصلی:

https://www.psychiatry.org/News-room/APA-Blogs/Power-of-Music-in-Mental-Well-Being


دیدگاه شما

دیدگاه ها 0

مطالب مرتبط

پیشرفت در یادگیری
مدیر سایت
04 آبان 1400

پیشرفت در یادگیری