نقش قدرتمند موسیقی در اجتماع

مدیر سایت
08 بهمن 1401
نقش قدرتمند موسیقی در اجتماع

نقش قدرتمند موسیقی در اجتماع


   موسیقی به عنوان یک زبان جهانی شناخته شده است؛ زبانی که تخیل ذهن انسان را در برمیگیرد و آزادی خلاقانه‌ای که به موجب آن هنرمندان قطعاتی با صدا، ریتم و ساز تولید می‌کنند را می‌نمایاند. تحقیقات نشان داده‌اند که چون تجربه موسیقایی، آن بخش پردازشگری از مغز انسان را به کار می‌گیرد که در حین سخنرانی مشغول فعالیت است، بنابراین اشتغال فعالانه به موسیقی مهارت‌های ادراک، زبان و ادبیات انسان را بهبود می‌بخشد. موسیقی می‌تواند به ایجاد پایه‌ای قوی از درک مطلب و توانایی حل مسئله و همچنین یادگیری موثرتر در محیطی آرام کمک کند. موسیقی ارزش فوق‌العاده‌ای به پیشرفت فردی می‌افزاید و می‌تواند تفکر مستقل را تشویق کند، تفکری که برای یادگیری درباره فرهنگ‌ها حیاتی است.


   موسیقی درک متقابل بین افراد را تسهیل می‌کند. خلق انواع مختلف موسیقی بازنمایی از خود فرد است که در آن افکار و احساسات شخصی او به قطعات موسیقی تبدیل می‌شوند. برای بعضی افراد بیان احساس به صورت شفاهی چالش‌برانگیز است و متوجه می‌شوند که احساسات درونی و بیان لحظات را از طریق موسیقی بهتر تجربه می‌کنند. موسیقی راهی برای تجسم زندگی و برانگیختن خاطرات عمیق است. در بستر فرهنگی، موسیقی بخش ذاتی گردهمایی‌ها، فستیوال‌ها و نظام‌های اعتقادی است. الگوهای صدا و ریتم چشم‌‌انداز خاصی به نظرات فرد در مورد فرهنگ‌ها، خرده فرهنگ‌ها و مسائل اجتماعی زمان می دهد.

    در حال حاضر مجموعه‌ای قوی از شواهد، از جمله مطالعات در فنلاند و ایالات متحده، وجود دارد که نشان می‌دهد موسیقی با تقویت حافظه و مهارت‌های کلامی در افراد مبتلا به انواع اختلالات مغزی مرتبط است. در افرادی که از نظر شناختی سالم هستند موسیقی افکار و احساسات خلاقانه و خیال‌پردازانه را تحریک می‌کند تا جایی که ممکن است در تفکر و نحوه پردازش اطلاعات آنها ساختارهایی جدید به وجود آورد. (بنز ات.آل ۲۰۱۵)


نقش قدرتمند موسیقی در اجتماع،


موسیقی درمانی و تاثیر آن بر سلامت افراد

   موسیقی درمانی پیشرو در به‌ کارگیری موسیقی به منظور هدایت افرادی است که در بیان احساسات خود به صورت شفاهی و کلامی مشکل دارند. از این طریق به آنها کمک می‌شود تا بتوانند با جهان بیرون ارتباط برقرار کنند. این تاثیر به طور قابل توجهی در تحقیقات انجام شده در مورد اثرات موسیقی درمانی بر کودکان دارای اختلال اوتیسم نشان داده شده است. به طور کلی، بازخوردها نشان می‌دهد که موسیقی اثرات آرام‌بخش و تحریک‌کننده‌ای را اعمال می‌کند که به افراد کمک می‌کند تا ادراکات شخصی خود را در قالب عبارات موسیقی درآورند، همچنین تخیل افراد را فعال می‌کند و مناسب‌ترین روش را در برابر فرد می‌گذارد که بتواند خود را به دیگران ابراز کند.


موسیقی درمانی و تاثیر آن بر سلامت افراد،


   گاهی درمان‌گران مشاهده می‌کنند که از طریق یک تجربه موسیقایی خاص، می‌توانند به درک روشن‌تری از یک شخص برسند و حتی جنبه‌هایی از شخصیتشان را که خود آنها تا کنون درک نکرده‌اند شناسایی کنند. این نشان می‌دهد که موسیقی نه تنها به پیشرفت خودآگاهی فرد کمک می‌کند، بلکه درک متقابل بین افراد را نیز افزایش می دهد. شناخت خودمان کلید تعامل با دیگران است.


موسیقی درمانی،


نقش شگفت‌انگیز موسیقی در فرهنگ دنیا

    تنوع فرهنگی در میان ملل با تمایز ارزش‌ها و فضیلت‌ها در هر منطقه شناخته می‌شود. این تنوع، ابراز همدلی واقعی مردم با فرهنگ دیگر را دشوار می‌کند و در نتیجه مانع دستیابی به درکی صحیح از دیگری است. با در نظر گرفتن این مانع انکارناپذیر، موسیقی به عنوان مجرایی هنری برای قرار دادن خود به جای دیگران، از اهمیت بالایی برخوردار است. (حلّام ۲۰۱۵) گوش دادن به موسیقی‌ درباره‌ی داستان‌ها و احساسات دیگران، پلی است بین تفاوت‌ها و سوء‌تفاهمات بین مردم، جوامع و ملل مختلف.

   از طریق گوش دادن به آثار موسیقایی دیگران، می‌توانیم بینش بهتری نسبت به ارزش‌ها، منطق و دغدغه‌های فرهنگ‌های دیگر به دست آوریم. وقتی موسیقی مردم را با طنینی پیوند می‌دهد که در آن شباهت و همدلی باعث حفظ اعتماد و روابط صمیمانه می‌شود، تجربه جالبی محقق می‌شود. قدرت موسیقی بی‌انتها است زیرا جهان را بیش از پیش به هم متصل می‌کند و به کشف و حفظ تنوع فرهنگی جهان، عمق و کیفیت بالاتری می‌بخشد.

     با توجه به مزایای بین فردی و درون فردی که موسیقی تولید می‌کند، این نوع از هنر تاثیر گسترده‌ای بر فرهنگ و توسعه جهانی دارد. موسیقی به خودی خود نشان می‌دهد که چگونه فرهنگ جهانی بر زندگی ما تاثیر می‌گذارد. ظهور انواع مختلف موسیقی -از جمله و نه محدود به پاپ٬ جاز٬ کلاسیک و تکنو- نمادی از تنوع در زندگی‌ ماست زیرا که در موسیقی حد و مرزی وجود ندارد. همه چیز درباره خلق و سهیم شدنِ حس سرور و قدردانی است.

   موسیقی به عنوان آرشیوی از تکامل فرهنگی جهان، زندگی ما را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. از آنجا که موسیقی می‌تواند ارائه‌ای از احساسات و تفسیرهای شخصی درباره مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگیِ زمان باشد، مجموعه‌ای از آن، جامعه‌ای را به تصویر می‌کشد که در گذشته و حال در آن زندگی می‌کنیم. لیدی گاگا، خواننده سرشناس آمریکایی، آهنگ خود را به نام "تا وقتی برای تو اتفاق می‌افتد" منتشر کرده است که نشان دهنده نگرانی شخصی او در مورد آزار و اذیت جنسی علیه زن است.


نقش قدرتمند موسیقی در اجتماع،


   موسیقی همچنین نشان دهنده توسعه فرهنگ آمریکایی در رابطه با برابری جنسیتی و فمینیسم است که آگاهی عمومی را نسبت به حمایت از زنان افزایش می‌دهد. اگرچه موسیقی درک همه‌جانبه دیگران را تضمین نمی‌کند، اما چگونگی ارتباط افراد را روشن می‌نماید و مردم را راهنمایی می‌کند تا از آنچه در دنیای اطرافشان می‌گذرد آگاه شوند. اینگونه است که موسیقی نقش مهمی در تبادل فرهنگی ایفا می‌کند، زیرا لذت از موسیقی ما را بدون محدودیت مکانی یا زمانی در معرض زندگی دیگران قرار می‌دهد.

   موسیقی و فرهنگ به علت تغییراتی که همزمان در آنها اتفاق می‌افتد د‌ر‌هم‌آمیخته هستند. زمانی انقلاب موسیقی اتفاق می‌افتد که پیشرفت فناوری، نحوه‌ی ارائه موسیقی را از اجراهای زنده در سالن‌های کنسرت و تئاتر به رادیو و آهنگ‌هایی قابل پخش تغییر می‌دهد؛ یک فرهنگ جهانی که بر راحتی، کارهای متنوع، و دسترسی به اطلاعات - یا فراتر از آن دسترسی به دانش - برای تعداد هرچه بیشتری از مردم در این دنیای معاصر سرشار از برنامه‌ها و پلتفرم‌های دیجیتال تاکید می‌کند. 


   این امر مشهود است که موسیقی می‌تواند عامل تغییر از "پایین به بالا" - به ویژه در میان جوانان یک کشور دموکراتیک در حال توسعه - باشد که در آینده جوامعی پیشرفته و پویا ایجاد می‌کند. بهبود ارائه موسیقی و فناوری، تغییرات در فرهنگ جهانی را نشان می‌دهد چرا که این دو همانند علت و معلول بهم مرتبط هستند.

   نقش مهم دیگر موسیقی در فرهنگ جهانی این است که حفاظت از میراث انسانی را تقویت می‌کند. از آنجایی که موسیقی افراد را به تعامل با زندگی دیگران از طریق تفسیر اصوات هدایت می‌کند٬ دیدگاه فرد را برای تفکر با ذهنی باز و همدلی وسیع‌تر می‌کند٬ ویژگی‌هایی که برای درک تفاوت فرهنگی در بین نسل‌ها ضروری هستند. افرادی با این ویژگی‌ها٬ به احتمال زیاد پیشینه‌های فرهنگی و باورها و رفتارهای مرتبط با آن را با احترام و مدارا می‌پذیرند و به ویژه تمایل دارند تا فرزندانشان را با تنوع فرهنگی تربیت نمایند.

    ما پیش‌فرض‌ها را کنار می‌گذاریم تا به طور کامل برای شنیدن دیگران آماده باشیم. این کار مانند نقطه عطفی حیاتی برای تقویت پیوستگی در سراسر جهان عمل می‌کند. خودمان را برای دیگران قابل دسترس می‌کنیم تا ما را ببینند و بشنوند٬ حتی اگر هر دو طرف رابطه، شخصیت‌هایی بلند‌مرتبه باشیم.

   موسیقی کاوش در احتمالات و ناشناخته‌ها را نیز تشویق کرده است. عظمت موسیقی از جنبه مبتنی بر خلاقیت آن ناشی می‌شود که تضمین می‌کند آگاهی افراد رشد کند و بتوانند مسائل را در جهانی خارج از چارچوب معمول خودشان درک کنند. "Sound Infusion" یک نرم‌افزار تولید موسیقی٬ صدای ادوات موسیقی در سراسر جهان را جمع‌آوری کرده است و کاربران را ترغیب می‌کند تا برای ساخت موسیقی خود از ترکیب‌های مختلف ساز از فرهنگ‌های مختلف استفاده کنند. افزایش آگاهی درباره فرهنگ موسیقی‌های مختلف، افراد را با سنت‌ها و تمایلات فرهنگی دیگر آشنا می‌کند که این امر تبادل فرهنگی و آموزش تفاوت‌ها را آسان‌تر می‌کند.

   موسیقی مطمئنا از تعاملات برجسته‌ای است که همه ما به صورت روزانه تجربه می‌کنیم. آنچه ممکن است متوجه آن نباشیم نقش شگفت‌انگیز موسیقی در فرهنگ جهانی از طریق تاثیر آن بر رشد و پیشرفت شخصی٬ ایجاد روابط٬ حفاظت از میراث و تغییر جهان به سوی جهانی بهتر است. موسیقی موهبتی است که به زندگی ما رنگ می‌بخشد و تعاملات میان-فردی و میان-فرهنگی ما را تقویت می‌کند - پلی است به قلب و ذهن دیگران. 












ترجمه

منبع مقاله: https://soundinfusion.io/the-incredible-role-of-music-in-world-culture/

دیدگاه شما

دیدگاه ها 0