چه ساز‌هایی برای یادگیری آسان تر هستند؟

مدیر سایت
08 تیر 1401
چه ساز‌هایی برای یادگیری آسان تر هستند؟

چه ساز‌هایی برای یادگیری آسان تر هستند؟


یادگیری یک ساز نیاز به وقت، هزینه‌ی مالی، صبوری و اراده و انگیزه دارد. بسیار زیاد هستند کسانی که برای سرگرمی وارد این حرفه می‌شوند اما با مشاهده‌ی سختی‌هایی که باید تحمل کنند، راه خود را عوض کرده و دست از یاد گرفتن موسیقی بر می‌دارند. یاد گرفتن یک ساز هر چقدر هم آسان و سریع صورت گیرد باز هم نیاز به حوصله و صبوری دارد. مهم‌ترین نکته در یادگیری یک ساز، تمرین و ممارست بر یادگیری است. اگر قصد یادگیری یک ساز را دارید نباید فراموش کنید که در این راه هر روز باید چند دقیقه از روزتان را به یادگیری ساز مورد علاقه‌تان بپردازید. هر چقدر هم که در ساز زدن حرفه‌ای‌تر شوید نیاز به زمان بیشتری دارید تا تمرین کنید. نوازندگان آکادمیک روزی 3-5 ساعت را مشغول تمرین هستند. این حرفه نیاز به عشق و علاقه دارد. تمام کسانی که نوازنده‌ی ساز شده‌اند. از نواختن لذت می‌برند. در جمع دوستان تک‌نوازی و گروه‌نوازی انجام می‌دهند. مهم‌ترین قسمت آن است که می‌توانند یک موسیقی را با شنیدن آن حفظ کنند و به همان شکل بنوازند.


چه ساز‌هایی برای یادگیری آسان تر هستند؟ باروک آکادمیا


کدام ساز مناسب برای من است؟ چطور این موضوع را بفهمم؟

اما مهم‌ترین سوال این است که در این دنیای گسترده‌ی موسیقی‌، من کدام ساز را برای شروع انتخاب کنم. بسیاری از آکادمی‌های موسیقی اجازه می‌دهند که هنرجو در کلاس درس استاد ساز بنشیند و ببینند که ایا علاقه با یادگیری آن دارند یا ندارند. به علاوه به محض ورودتان به آکادمی می‌توانید با اساتید و هنرجو‌ها و مشاورین در مورد انواع ساز‌ها گفتگو کنید، مزایا و معایب هر ساز را متوجه شوید و به درستی انتخاب کنید. مثلا ساز ویولن برای مبتدی‌ها بسیار سخت است چرا که یادگیری آن سخت‌تر از سازهای دیگر است و به مدت زمان بیشتری نیاز دارد.

قدم بعدی این است که فکر کنید برای چه هدفی می‌خواهید موسیقی بیاموزید.

هدف شما در یادگیری موسیقی هرچقدر قوی‌تر باشد برای شما انگیزه به همراه دارد. انگیزه به شما صبر و حوصله و تلاش می‌دهد تا در مسیر سختی که پیش رو دارید، عقب نکشید و به پیروزی برسید. بسیار هستند کسانی که فقط برای تفریح به کلاس‌های موسیقی میآیند یا کسانی که به اجبار والدین و برای چشم و هم چشمی بین اطرافیان در کلاس‌های موسیقی ثبت‌نام می‌کنند. این هدف‌ها اگر تلاش و کوشش فراوان فرد را هم همراه داشته باشد باز به پیروزی و پیشرفت منتهی نمی‌شود. برای خود هدف خاص و بلند مرتبه‌ای تعیین کنید. چه اشکالی دارد که بهترین نوازنده پیانو در ایران شما باشید. خودتان را باور کنید و به هدفتان ایمان داشته باشید.


در این قسمت سعی داریم چند ساز که در سریع‌‌ترین زمان یاد میگیرد را به شما معرفی کنیم.


فلوت چیست؟

فلوت به انواع ساز‌های بادی می‌گویند که نوازنده برای نواختن آن باید به سوراخی که در سر آن تعبیه شده‌ است بدمد و با باز و بسته کردن حفره‌های دیگر، صدای دلنشین فلوت ازاد می‌شود. این ساز با پیشرفت تکنولوژی دچار تغییر و تحول بسیاری شده است و انواع و اقسام مختلفی در سرتاسر دنیا دارد. به علاوه بعضی کشورها دارای نمونه خاصی از فلوت هستند.

فلوت چینی قدیمی‌ترین نوع فلوت می‌باشد و چینی‌ها اولین کسانی بودند که شواهد نشان می‌دهد، از فلوت استفاده کرده‌اند. در کشور چین انواع و اقسام مختلف فلوت وجود دارد اما فلوتی که در ارکستر سمفونیک‌ها نواخته می‌شود، فلوتی است که در قرن هجدهم توسط شخصی به نام بوهم طراحی و ساخته شده است. تا قبل از بوهم فلوت سازی بود که برای نواخته شدن آن نیاز بود انگشتان دست، حفره‌های فلوت را باز و بسته کنند اما با طراحی جدید بوهم این ساز تغییر کرد. بوهم از میله‌ها، فنرها و پدها استفاده کرد تا چند کلید با هم باز و بسته شوند.


انواع فلوت


فلوت ریکوردر : این فلوت برای سطوح مبتدی و ابتدایی می‌باشد لازم است بدانید که که برخلاف بقیه فلوت‌ها که از پهلو نواخته می‌شوند، فلوت ریکوردر به صورت مستقیم نواخته می‌شود.

فلوت کلید‌دار یا فلوت بوهم: که برای سطوح پیشرفته مناسب می‌باشد. این فلوت توسط بوهم ساخته و طراحی شده و با گذشت زمان پیشرفته‌تر شده است در گروه‌های ارکستر نواخته ‌می‌شود و صدای دلنشینی دارد.

فلوت چوبی: فلوت چوبی ایرانی یا عربی برای افراد حرفه‌ای مناسب است چرا که نواختن آن از فلوت بوهم نیز سخت‌تر است.

فلوت سرخپوستی: از 14 تا 18 نی به هم چسبیده به وجود آمده است که سر این نی ها از یک طرف بسته و از طرف دیگر باز است.نی ها از جنس چوب بامبو می باشند.این فلوت برای هنرجویان مبتدی مناسب است و توصیه می شود.

فلوت اوکارینا: از قدیمی‌ترین فلوت‌های شناخته شده است که از سفال ساخته شده است. این فلوت 4 الی 13 حفره دارد.


انواع فلوت، آکادمی موسیقی باروک



اوکوله له چیست؟

نوعی گیتار است که از 4 سیم تشکیل شده است. در قرن 19 مهاجران پرتغالی که به امریکا آمدند ساز ماشتی را با خود آوردند که این ساز در آمریکا دچار دگرگونی شد و به اوکوله له تبدیل شد. دلیل این دگوگونی و پیشرفت پادشاه هاوایی بود او بسیار به این ساز علاقه پیدا کرده بود و برای نوازندگان این ساز ارزش زیادی قائل بود. او در گردهمایی‌های خود از نوازندگان این ساز دعوت به عمل می‌آرود. این ساز دارای مدل‌های سوپرانو، کنسرت، تنور و باریتون است. تنها تفاوت این مدل‌ها در اندازه‌ی انهاست که هر چقدر بزرگتر شوند، صدای گرم‌تری ایجاد می‌کنند. ساز اوکوله له سوپرانو محبوب‌ترین و ساده ترین ساز اوکوله له می‌باشد.


شما می‌توانید جهت تهیه‌ی دوره‌ی آموزشی اوکوله له از باروک آکادمیا (BMAcademia) اینجا کلیک کنید. : دوره‌ی آموزشی اوکوله له


اوکوله له، آکادمی موسیقی باروک



 کالیمبا چیست؟

این ساز جزو ساز‌های زخمه‌ای به شمار می‌رود و از آفریقا می‌باشد. البته این ساز به پیانو افریقایی نیز معروف است. در آفریقا از این ساز در مراسم فرهنگی و مذهبی و عرفانی استفاده می‌شود. عمر این ساز به 3000 سال می‌رسد. نحوه‌ی صدادهی این ساز آفریقایی بدین صورت است که از نیروی مغناطیس و آهنربا برای تولید صدا استفاده می‌شود. این ساز از چوب درخت گردو یا افرا ساخته می‌شود. یک حفره نیز وجود دارد که وظیفه افزایش ارتعاشات صدا را دارد.


ساز کالیمبا، باروک آکادمیا


لیر یا ساز چنگ رومی چیست؟

ساز لیر یا چنگ رومی را می‌توانید در سریع‌ترین زمان یاد بگیرید. اسم دیگر این ساز شلیاق نیز می‌باشد. این ساز از افسانه‌های یونان باستان سرچشمه می‌گیرد. هرمس فرزند زئوس را سازنده آن می‌دانند. این ساز به عنوان ساز زهی زخمه‌ای شناخته می‌شوند. ساز لیر شامل این اجزا می‌باشد:

یک محفظه تشدید صدا، چیزی که در ساز چنگ (هارپ) وجود ندارد،

دو بازو در کنار محفظه تشدید که توسط یک میله چوبی به هم متصل شده‌اند،

یک خرک،

و سیم‌های موازی با صفحه رویی محفظه تشدید که به میله چوبی بالایی متصل هستند.

امروزه به این ساز لیر هارپ (lyre harp) هم می‌گویند.


جهت تهیه‌ی دوره‌ی آموزشی لیر (چنگ رومی) از BMAcademia اینجا کلیک کنید. : دوره‌ی آموزشی لیر یا چنگ رومی


ساز لیر یا چنگ رومی، باروک آکادمیا



هارمونیکا چه سازی است؟

هارمونیکا در ایران به اسم ساز‌دهنی شناخته می‌شود و جزو سازهایی است که می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را یاد بگیرید. این ساز صدای گوش‌نوازی دارد و یادگیری آن ساده است. از طرف دیگر قابل حمل می‌باشد و کوچک است. تولید صدا در این ساز نتیجه ارتعاش یک زبانه از جنس فلز است. یک سرش به بدنه متصل است و سر دیگر آن آزاد است.


ساز هارمونیکا، باروک آکادمیا


کاخن چیست؟

کاخن یا کاخون یک ساز خیابانی به حساب می‌آید. این ساز به صورت ضربه‌ای و کوبه‌ای می‌باشد یعنی با ضربه زدن به آن صدا  و موسیقی تولید می‌شود. البته از این ساز در استودیو‌ها و استیج نیز استفاده می‌شود ولی این ساز در گروه‌های خیابانی معروف شد. این ساز قابل حمل است و فضای زیادی اشغال نمی‌کند. از طرفی یادگیری آن آسان و سریع است. اصالت ساز کاخن به کشور پرو مربوط می‌شود. البته تاریخ آن به 200 سال قبل‌تر بر می‌گردد زمانی که سیاه پوستان حق نواختن درام نداشتند. از این رو شروع به نواختن ساز کاخن کردند.


انواع ساز کاخن:


کاخن پرویی یا آفرو-پرویی

بردگان افریقایی برای نواختن کاخن از صندوق میوه‌ها استفاده می‌کردند. این ساز نیز ارتقا پیدا کرده از همان ساز قدیمی است. یک حفره صدا در پشت آن است و هیچ سیمی ندارد.

کاخن فلامنکو

نوازنده اسپانیایی پاکو دلوسیا وقتی از پرو بازگشت شروع به طراحی و ساخت کاخن خود کرد. کاخنی که او ساخت به کاخن فلامنکو معروف شد. نوازنده اسپانیایی برای تولید صدایی، سیم‌های گیتار را به پشت صفحه‌ جلویی کاخن که نوازنده به آن ضربه می‌زند نصب کرد.

کاخن اسنیر

این کاخن می‌توند صدای زنگ‌دار تولید کند. اسم دیگر این کاخن، کاخن مشهور است. کاخن‌ها اسنیر در پشت صفحه جلویی دسته وایرهای اسنیر دارند.

کاخن کوچک

این کاخن مختص کودکان می‌باشد چرا که به اندازه آنها می‌باشد. تفاوت زیادی بین صدای کاخن کوچک با دیگر کاخن‌ها نیست. این کاخن به کاخن مسافرتی یا تراول کاخن نیز معروف است.

کاخن الکتریکی

این کاخن به شما اجازه تولید صدا الکتریکی را می‌دهد. کاخن الکتریک را می‌توانید به کاخن‌های معمولی خود اضافه کنید. با این کار کاخن شما تبدیل به کاخن ترکیبی یا کاخن الکتریک می شود.


ساز کاخن، باروک آکادمیا



در انتها مجددا تاکید می‌کنیم، یادگیری برخی ساز‌ها می‌تواند ساده‌تر از یادگیری ساز‌های دیگر باشد، ولی این بدان معنی نیست که بدون صرف وقت‌، می‌توان سازی را فرا گرفت، حتی نوازندگی حرفه‌ای ساز‌های ساده نیز نیازمند صرف وقت کافی می‌باشد، ولی یادگیری اولیه‌ی ساز‌هایی که در این مقاله ذکر شده‌اند، نیازمند تمرین خیلی زیاد نمی‌باشد. شما می‌توانید با اختصاص دادن وقت محدود روزانه این ساز‌ها را به راحتی بنوازید و از شنیدن صدای آنها لذت ببرید. 













معرفی چند ساز برای یادگیری سریع، باروک آکادمیا


دیدگاه شما

دیدگاه ها 0

مطالب مرتبط

تئوری موسیقی ABRSM
مدیر سایت
06 اردیبهشت 1401

تئوری موسیقی ABRSM

دشیفراژ Sight-Reading چیست؟
مدیر سایت
17 آبان 1400

دشیفراژ Sight-Reading چیست؟