با ساز هنگ‌درام و یا هند‌پن بشتر آشنا شویم.

مدیر سایت
06 تیر 1401
با ساز هنگ‌درام و یا هند‌پن بشتر آشنا شویم.

 ساز هنگدرام یا هندپن

ساز هنگ درام یا هندپن از خانواده ساز‌های کوبه‌ای و ملودیک به شمار می‌رود. فلیکس روهنر و سابینا شارر مخترعان این ساز هستند که اهل سوئیس می‌باشند. این ساز از سال 2000 به طور رسمی شناخته شده است. ایده اختراع هنگ‌درام یا هندپن از سازی مربوط به سال 1700 میلادی در آفریقا و آمریکای جنوبی گرفته شده است. ساز هنگ درام یا هندپن شبیه به سپری است که در جنگ‌ها از آن استفاده می‌شده است.


ساز هندپن و یا هنگ‌درام


این ساز جزو ساز‌های مدرن به حساب می‌آید و هنوز آموزش قطعی و بین‌المللی برای آن نوشته نشده است. روش هر استاد در آموزش این ساز، با استاد دیگر متفاوت است.

درباره‌ی موسیقی دوران مدرن بیشتر بخوانید.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که هنگ درام نام مناسبی برای این ساز نیست چرا که باعث می‌شود مخاطب فکر کند این ساز به شکل طبل دارای پوست است. از این رو نیز سازندگان این ساز نام هنگ دارم را مناسب آن نمی‌دانند و از کلمه هندپن برای آن استفاده می‌کنند.



پیشنیه‌ی هنگ درام یا هندپن

هنگ درام قبل از اینکه به شکل امروزی ساخته شود، در ترینیداد و توباگا وجود داشته است. البته شکل اولیه آن استیل پن بوده است. نواختن این ساز در دهه 1900 برای سیاه پوستان ممنوع شد و سیاه پوستان در پی سازی گشتند تا بتوانند صدای درام را ایجاد کنند. مهم ترین تجارت و تولید در این جزیره تولید و فروش نفت بود از این رو سیاه پوستان با بشکه‌های نفت شروع به درام زدن کردند. با گذشت زمان سعی کردند که شکلی متفاوت به بشکه‌های نفت بدهند تا صدای بهتری از آن تولید شود. الی مانت کسی بود که وقت زیادی را صرف کرد تا بشکه‌ها را بررسی کند و در نهایت توانست اولین استیل پن را خلق کند. او به عنوان پدر استیل‌پن‌ها در دنیا شناخته شده است.


برای ثبت نام کلاس هنگدرام و یا هند پن کلیک کنید. 



خیلی‌ها بر این باورند که اولین ساز هنگدرام را سابیل شارر و فلیکس روهنر ساختند. اما این اشتباه هست. اونها موفق به ساخت ساز استیل پن شدند که نمونه اولیه ساز هنگدرام یا هندپن بود. باید این نکته را هم بگوییم که کار این دو نفر ساخت ساز‌های مختلف بود و از همین رو سازهای مختلفی هم ساختند که یکی از آنها هنگ درام و هندپن بودند. اواخر دهه 1990 میلادی نوازنده سازهای کوبه‌ی به نام رتو وبر reto weber با  ایده‌ای فوق‌العاده نزد سابیل شارر و فلیکس روهنر رفت. ایده رتو این بود که ساختار استیل پن رو تبدیل به ساختار ساز هنگ‌درام کند. سابیل شارر و فلیکس روهنر بعد از چندین تجربه توانستند مادر هنگ mother hang را بوجود بیاورند. این ساز صدای گاتام هند جنوبی را تولید می‌کرد و با دست نواخته می‌شد. بعد از ساخت اولین هنگ‌، سابیل شارر و فلیکس روهنر تولید استیل پن رو متوقف کردند و در اوایل سال 2001 شروع به ساخت و فروش مادر هنگ کردند. اونها از اولین نسخه هنگ 5000  نمونه تولید کردند و در طی سال‌های مختلفی نمونه‌های جدید از ساز هنگ رو ارائه می‌دادند تا به هنگ امروزی رسیده است.


آموزش هنگدرام یا هندپن


فرق هنگ با هندپن چیست؟

در کوک کردن هنگ از روشی استفاده می‌شود که در کوک کردن هندپن این روش رایج نیست و روشی دیگری برای کوک کردن هندپن وجود دارد.

پن آرت بارها اعلام کرده است که هنگ با استیل پن یا هندپن بسیار متفاوت است.

نوع ساختار و طرح کلی هنگ با استیل پن و هندپن کاملا متفاوت است.

آنتونی آچونگ نویسنده کتاب راز استیل پن‌‌ها در کتاب خود تکنولوژی و راز هنگ‌ها و استیل‌پن‌ها را فاش کرد. او در پایان کتاب خود اینطور توضیح داده است که "هنگ یک استیل‌پن است که گستره موسیقیایی زیادی دارد و دلیلش هم شیوه نواختن آن است که به صورت مستقیم توسط انگشتان دست اتفاق می افتد."



هنگ یا هنگ درام کدام یک واژه درستی است؟

هنگ در زبان سوئیسی به معنای دست است و چون این ساز را با انگشتان دست می‌نوازند به اصطلاح به آن هنگ می‌گویند اما با گذشت زمان در کنار نام هنگ از نام درام نیز استفاده کردند. درام به معنای طبل می‌باشد. البته این ساز جزو دسته بندی سازهای طبلی به شمار نمی‌رود. دلیل این نام گذاری فروشندگانی بودند که برای فروش بیشتر خود و به چشم آمدن سازشان، اسم ساز را عوض کردند.

جالب است که بدانید ساز هنگ درام جزو دسته بندی ساز‌های خود صدا تولید کن یا ایدیوفون به حساب می‌آیند. این دسته از ساز‌ها، سازهایی هستند که برای به صدا در آوردن آنها باید کل بدنه‌ی ساز را مرتعش کرد. هر قسمت از ساز‌های ایدیوفن یک صدای به خصوصی را تولید می‌کند.



ساختار ساز هنگ درام یا هندپن

ساز هنگ درام یا هندپن از استیل نیتریت شده ساخته شده است و دارای دو بخش بالایی و پایینی می‌باشد. قسمت بالایی ساز به دینگ معروف است. با چکش فرو رفتگی‌هایی روی قسمت دینگ ایجاد شده است که همین نقاط مرکز نت هاست و نوزاندگان از این فرورفتگی‌ها برای ایجاد موسیقی دلخواه استفاده می‌کنند. قسمت بالایی ساز هنگ درام (دینگ) دارای 7-8 فرو رفتگی می‌باشد. قسمت زیرین یا پایینی هنگ‌درام،  دارای یک حفره لوله‌ای شکل است و گو نامیده می‌شود. این لوله نیز دارای نتی است که با کوبیدن لبه‌ها، صدای آن تولید می‌شود. این ساز دارای 52 سانتی متر طول و 24 سانتی متر ارتفاع است و با انگشتان دست نواخته می شود.



نت اصلی ساز هنگدرام یا هندپن

نت اصلی این ساز بم‌ترین صدا را تولید می‌کند. معمولا ارتباطی با ساختار نت ندارد.


معروف ترین نوازنده هنگ درام یا هندپن

دنیل ویپلس معروف‌ترین نوازنده هنگ درام یا هندپن در جهان است. توانایی او در نوازندگی گیتار، گیتار الکتریک و ساز‌های ضربی نیز در گذشته اثبات شده است. این نوازنده توانسته است قطعه‌های زیادی برای هنگ درام بنویسد و بنوازد.


فواید نواختن هنگ درام یا هندپن

جدا از موضوع لذتی که به هنگام نواختن یا گوش دادن به صدای این ساز می‌برید فوایدی دیگری نیز باعث شده است که این ساز، محبوبیت بیشتری در جهان به دست آورد:


  • نواختن آن باعث کم شدن افسردگی و تنش‌های روزمره زندگی می‌شود.

  • سازی است مناسب برای موسیقی درمانی

  • متخصصان برای یوگا و مدیتیشن، شنیدن موسیقی هنگ درام را توصیه می‌کنند.

  • متابولیسم بدن را بهبود می‌بخشد.

  • چرخه درد قاعدگی را منظم می‌کند و درد آن را نیز کمتر می‌کند.

  • هر دو مشکل کم‌خوابی و خواب زیاد را به مرور زمان درمان می‌کند.

  • تنظیم فشار خون

  • چاکراهای بدن را تنظیم و سپس شارژ می‌کند.


یادگیری هنگ درام یا هندپن به چه مقدار زمان نیاز دارد؟

در یادگیری هر سازی اصل اساسی، تمرین و ممارست است. به دلیل اینکه موسیقی یک زبان جهانی به حساب می‌آید و هر زبانی الفبای خاص خود را دارد. برای یادگیری این زبان جدید باید صبور باشید این ساز به دلیل اینکه جزو ساز‌های کوبه‌ای به حساب می‌آید، راحت‌تر و سریع‌تر نسبت به ساز‌های دیگر، می‌توان آن را یاد گرفت. بسیاری از افراد با تمرین 3 تا 4 ماهه توانسته‌اند این ساز را بیاموزند اما نکته اصلی را فراموش نکنید هر چقدر که حرفه‌ای‌تر شوید نیاز به زمان بیشتری برای تمرین دارید. بعد از نواختن هنگ درام نوبت به استفاده از خلاقیت خودتان هست که موسیقی و ملودی‌های خودتان را با آن بنوازید.


کلاس آنلاین هنگ‌درام یا هند‌پن

به مدد اینترنت و ترویج یادگیری آنلاین، امروزه به راحتی می‌توان به اساتید ساز هندپن و یا هنگ‌درام دسترسی داشت، شما می‌توانید از موسسه‌ی بی‌ام‌آکادمیا این ساز را به صورت آنلاین فرا بگیرید. 


راهنمای خرید هنگ درام یا هندپن

این ساز با اینکه دست ساز است ولی جزو سازهای گران به حساب نمی‌آید. بیشتر هندپن‌ها قیمت بین 1500 دلار تا 3000 دلار را دارند. مشکل در خرید این ساز این است که دارای طرفدار بسیاری است از این رو سود‌طلبان برای به دست آوردن سود بیشتر دست به اقداماتی زده‌اند که ساز اصلی به دست مردم نرسد و بتوانند با خرج کمتر سازی نا مناسب را به جای هنگ درام به مردم بفروشند. در واقع به سختی می‌تانید ساز کوک شده مناسبی به اسم هنگ درام را در بازار پیدا کنید. پیشنهاد ما این است که از آشنایان و اساتید خود راهنمایی بطلبید. اساتید شما تجربه‌ی بیشتری دارند و قطعا ‌می‌توانند فروشنده منصفی را به شما معرفی کنند. اگر آشنا یا استادی در این زمینه ندارید، راه دیگری جلو شما قرار می دهیم. ویدئو‌های مربوط به ساز هنگ درام را مشاهده کنید. هندزفری در گوش خود بگذارید. به صدای این ساز عادت کنید. آن قدر ویدئو‌های این ساز را مشاهده کنید که با صداهای مختلف آن آشنا شوید. حال به مغازه‌های مختلف مراجعه کنید و از روی صدایی که در ذهنتان مجسم کرده‌اید، ساز خود را انتخاب کنید. نگران نباشید صدای هنگدارم تقلبی با هنگدرام اصل بسیار متفاوت است و شما به سادگی می‌توانید تشخیص دهید.

مواد اولیه هایی که از آنها هنگ درام یا هندپن ساخته می شوند.

فولاد روکش دار

فولاد خام

فولاد ضد زنگ

فولاد نیترید


می‌توانید جهت دریافت مشاوره در تهیه‌ی ساز هنگدرام یا هندپن به ما پیغام دهید. 











ساز هنگدرام یا هندپن، آشنایی با این ساز، 

تهیه شده توسط بی‌ام‌آکادمیا

دیدگاه شما

دیدگاه ها 0